Mijn verhaal

Iedereen heeft een eigen verhaal, iedereen heeft ups en downs, highs en lows. Ik wil graag mijn verhaal vertellen in de hoop dat jullie daar inspiratie en motivatie uit kunnen halen.

The story of DinaTheFoodExplorer =D

Ik was eigenlijk altijd het slanke meisje, ik heb goede genen en was altijd redelijk sportief, wat er voor zorgde dat ik vrijwel altijd slank was en at waar ik zin in had. Maar zoals vele van jullie kunnen beamen: als je de puberteit uit bent verandert je stofwisseling en werkt alles een beetje anders. Dit gold ook voor mij: op mijn 23ste kwam ik ontzettend aan!

Zoals op deze site al een beetje te zien is, houd ik van koken en bakken. Vooral het laatste! Toen ik nog bij mijn ouders woonde maakte ik wekelijks cupcakes, cheesecake, brownie en appelkruimeltaart. Het huis waar ik uit kom telt 7 mensen, met andere woorden: ik deelde mijn lekkernijen met zes anderen, waardoor ik altijd maar een deeltje at. Ik kreeg nooit te veel troep binnen, totdat ik op mezelf ging wonen. In eens moest ik die cheesecake in mijn eentje opeten, anders moest ik het weggooien en dat was natuurlijk zonde. Ik bakte nog steeds koekjes en cakes, maar ook heerlijke pasta’s en ovenschotels. Er was altijd teveel en ik at daarom altijd te veel. Soms wel totdat het voelde alsof mijn maag zou ontploffen. Enkele maanden later kreeg ik een leuk vriendje, die ik dagelijks wilde verwennen. De liefde van de man gaat immers door de maag!

In een klein jaar kwam ik 10 kilo aan. Van 58 kilo, wat eigenlijk te weinig is voor mijn lengte, naar 68 kilo. Mijn lichaamsvet zat op 34%, wat volgens de officiële kanalen duidt op overgewicht. Mijn jeans zaten veel te strak en mijn colberts knelde bij mijn oksels. Niets zat comfortabel en ik zat ontzettend slecht in mijn vel. Chagrijnig werd mijn dagelijkse gemoedstoestand.

Na twee maanden was ik het zat, mensen in mijn omgeving maakte opmerkingen en kwetste me. Ik voelde me rot en daar was maar een oplossing voor: sporten. Sporten, sporten, sporten en nog eens sporten. Ik liep drie keer in de week hard en was soms wel vijf keer in de week in de sportschool te vinden. Jep: ik sportte regelmatig twee keer per dag. Ik heb twee maanden lang calorieën geteld en zoveel mogelijk koolhydraten links laten liggen. Maar wat ik wel onbeperkt at was fruit, hier zitten namelijk de beste calorieën en koolhydraten in!

Dat was natuurlijk zwaar en ik was erg streng voor mijzelf, zelfs op verjaardagen at ik niets lekkers. Ik had een doel voor ogen, maar geen geduld. Het gewicht moest er zo snel mogelijk af. Ik verloor kilo’s, maar erg gelukkig was ik niet. Ik genoot nergens van en was obsessief met mijn gewicht bezig. Soms sloeg ik belangrijke colleges over omdat ik liever wilde sporten, en dat is natuurlijk niet goed. Ik heb een lange tijd hiermee geknoeid, ik kreeg de balans maar niet te pakken. Dit kwam vooral omdat ik geen kennis had van bewegen en goede voeding.

Schermafbeelding 2014-11-03 om 12.13.04Schermafbeelding 2014-11-03 om 12.12.55Schermafbeelding 2014-11-03 om 12.12.47

 

Foto’s: 2012 – 2013 – 2014 

Van dun, naar fluffy en uiteindelijk fit en gezond!

Ik ben mij gaan verdiepen in voeding, in vetten, eiwitten en koolhydraten. Ik heb mijzelf geleerd dat vier keer in de week sporten meer dan genoeg is. Dit houd ik makkelijker vol, dus dit doe ik sinds ik terug ben van mijn vakanties. Daarnaast ben ik een cursus voedingsadviseur begonnen, ik leer zo veel! Veel dingen die ik direct in mijn dagelijkse routine kan voegen, maar ook dingen die ik aan jullie kan leren. Als je begrijpt waarom je bepaalde producten moet eten, haal je ze sneller in huis.

Sinds enkele maanden voel ik mij super goed, ik heb de balans namelijk te pakken. Ik ga braaf naar college, ik ben mijn bachelor aan het af ronden, ik leer veel over voeding en sport wanneer ik daar zin in heb. Af en toe heb ik een luie baaldag en daar geef ik lekker aan toe. Ik ben namelijk ook maar een mens, maar geef mijzelf af en toe ook een schop onder mijn reet: rennen jij, met tv kijken bereik je niets. Appel of Tony Chocolonely? Euh meestal kies ik Tony, maar dat mag af en toe best, haha.

Wat is jouw verhaal?

6 gedachten over “Mijn verhaal

  1. Dieneke!

    Wat een inspirerende blog heb jij zeg!
    Zoals jij hierboven het belang van verandering onderstreept is echt top.
    Ik ben zelf heel veel afgevallen vorig jaar, en ik herken bovenstaande tips. Deze zijn op termijn heel erg effectief.
    Het mooie van een healthy lifestyle is dat het je alleen maar goeds brengt. Je bent fitter, gezonder, je voelt je beter, je huid en haar zijn in betere conditie, meer discipline etc. Dit zal jij ongetwijfeld op dit moment aan den lijve ondervinden.
    De uitdaging die bij mij centraal staat is dat ik ook in die ‘sport vibe’ moet komen. Door drukte omtrent werk studie veel reistijd etc. merk ik dat ik het moeilijk vind om mij aan mijn afspraak te houden. Jij hebt het vast ook druk met studie/werk/sociaal leven etc. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jij alles inplant of ervaar jij dat niet als een ‘probleem’.

    Ik heb ook al een paar recepten gezien die ik snel ga uitproberen!
    Blijf doorgaan en inspireren want ik ben nu al een trouwe volger van je blog!

    1. Hi Dalal! Wat leuk dat je het allemaal zo tof vindt zeg, vind ik erg fijn om te horen!
      In de sport-vibe komen is inderdaad lastig. Ik ben er al vaker in gekomen, maar ook weer uit geweest. Op een gegeven moment gaat je lichaam verlangen naar beweging, zeker wanneer het mooier weer wordt. Zodra ik ’s ochtends de zon zie schijnen denk ik al: ik wil vandaag rennen! Ik ben ook heel bang dat ik het ritme verlies, want ik ga volgende week zes dagen naar Boedapest en ben ook druk bezig met het schrijven van mijn scriptie.

      Misschien is het een idee vaste dagen met jezelf af te spreken, dagen waarop je zeker weet dat je kan. Maar het is ook niet verkeerd flexibel te zijn. Als je maandags een deadline hebt, spreek je met jezelf af dat je dinsdag gaat rennen. Een sportmaatje hebben is ook altijd super handig! Je wilt je vriendinnen natuurlijk niet snel afzeggen.

      Het is daarnaast ook van belang dat je je realiseert waarvoor je het doet. Als je een doel visualiseert, zoals ‘de gezondste versie van mijzelf zijn’ kan dat je ook al motiveren. Wat wil ik? Wat moet ik daarvoor doen? Moet ik mijn wekker twee keer in de week een uur eerder zetten? Dan ga ik dat doen, want ik wil dit bereiken..

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Let me know if there is anything else 😉

  2. Hoi Dieneke,

    Dankjewel voor je reactie!
    Het draait inderdaad allemaal om de juiste mindset.
    Ik heb een lichte knieblessure, en elke keer als ik denk dat het over is en ik wil me weer volledig op het sporten storten dan ‘heb ik weer last. Ik merk dat dat ook erg demotiverend werkt.
    Ik heb op dit moment inderdaad vaste dagen in mijn agenda staan waarop ik train, tot nu toe gaat dat redelijk goed (als ik niet al te veel last heb van mijn knie).

    Wat jij vertelt over jouw trip naar Boedapest komt mij zoo bekend voor. Ik begon vorig jaar met heel serieus afvallen, een paar weken voordat ik op vakantie ging naar Egypte. Ik zat helemaal in die vibe en maakte mij zo extreem zorgen over hoe ik dit zou kunnen voortzetten. Ik had mijn hardloopspullen meegenomen en heb een paar keer de wekker heel vroeg gezet om langs het strand te gaan hardlopen. Je had me echt moeten zien, 7.00 s’ochtends, in een stad waar ik zo de weg kon kwijt raken. Hardlopende vrouwen waren waarschijnlijk ook heel schaars daar want ik werd echt heel erg nagestaard hahaha. Daarnaast probeerde ik op mijn voeding te letten door bijvoorbeeld bij het onbijtbuffet de meest gezonde variant te kiezen van hetgeen werd aangeboden. Misschien heb je hier wat aan als je straks naar Boedapest gaat. Geniet vooral en ik heb gemerkt dat een gezonde levensstijl en genieten heeeel goed samen gaan!

    Succes met je scriptie!

    1. Hi Dalal, bedankt voor je tips. Mn hardloopschoenen zitten al in mijn koffer! Wat nog leuker is, is dat ik een stuk of 8 studiegenootjes heb gemotiveerd, ze nemen allemaal hun hardloop-outfit mee! YEAH!
      Ik ga zo veel mogelijk op mijn eten letten, heb ook wat dingetjes (zoals notenrepen en rijstwafels) gekocht om zelf mee te nemen. Daar buiten om vind ik dat ik ook gewoon moet genieten en niet als een armoedzaaier 3 keer per dag salades eten. Kip en rijst is ook vrij gezond en daarnaast erg lekker. In Boedapest hebben ze veel hachee en dat vind ik ZO lekker! En als ik aankom.. sport ik daarna wel extra 😉

      Wat is jouw doel precies qua sporten en eten? Want je bent toch al ontzettend afgevallen? Als ik precies weet wat je wilt, kan ik je misschien wel specifiekere tips geven.

      xxx Dieneke

  3. Hoooi,

    Als het goed zit je al heerlijk in Boedapest te genieten. Ik zag op Instagram dat je vanochtend al meteen het woord bij de daad had gevoegd en bent gaan hardlopen! Supertop!!

    Ik ben inderdaad al heel veel afgevallen 2 jaar geleden. om precies te zijn 23 kg. Ik weeg nu 71-72 kg en ben 1.72. Mijn doel is eigenlijk dat ik het liefst nog een kilootje of 2/3 zou afvallen maar vooral dat alles wat strakker gaat zitten. Wie weet heb je inderdaad nog goede en specifieke tips voor mij.

    Trouwens, ik ben nu ook aan het experimenteren met een blog op wordpress, heb er alleen weinig verstand van dus ik leer vooral door op alle knopjes etc een keer klikken. Nu probeer ik al 2 weken lang nieuwe menu’s toe te voegen (zoals jij hebt met ‘recepten’ ‘lifestyle’ etc) maar het lukt niet. Ook op Google gezocht maar kon alleen vinden dat je in dashboard –> weergave –> menu’s als je op die pagina hebt dat er dan ergens een plusje zou moeten zijn en dat je daarop moet klikken.
    Dat plusje heb ik nooit gevonden. Misschien kan jij het in makkelijkere taal uitleggen ^_^

    Heel veel plezier in Boedapest! xxxx

    1. Hi Dalal!
      Misschien is het een idee om nog iets uit je voeding te halen. Zoals gluten en/of zuivel. Ik heb het geprobeerd en viel gelijk ontzettend af. Helemaal omdat je last hebt van je knie, is het verstandiger om strenger te zijn met je dieet, ipv harder te gaan sporten.
      Stuur me een mailtje, dina.spek@gmail.com, dan heb ik jouw mailadres, en kan ik je op die manier even uitleggen hoe je die menu’s voor elkaar krijgt.
      Groetjes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s