Vijf tips: zo val je écht af

Zulke stukjes heb je vast vaker gelezen of gezien, zoveel mensen en bedrijven claimen de oplossing te hebben. Maar vaak zijn dit partijen die er iets aan willen verdienen. Ik niet. Ik wil je gewoon helpen.

Veel mensen zijn bezig met afvallen, fit worden of gezond zijn en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Dat is prima. Daar hoef je ook helemaal niet van af te stappen. Toch wil ik een aantal tips met je delen die naar mijns inziens echt werken en die je mee kan nemen met je huidige dieet of eetpatroon.

  1. Don’t drink your calories
    Cola, milkshake, vendi mokka latte met een shotje vanille en slagroom, wijn, fristi, appelsap en chocomel. Sommige logisch, sommige wat minder. Dit zijn allemaal drankjes met een shit load aan calorieën. Een glas chocomel heeft al 158 kcal, een glas cola 88, appelsap 84 en icetea 72 kcal. Als je een glas frisdrank naar achteren gooit krijg je in één klap een lading calorieën binnen, gepaard met een heavy suikerpiek. Daar komt bij dat jij/ik het meestal niet bij één glas houd(t). Ik lust op een dag rustig drie glazen appelsap en een glas chocomel, waarmee ik gelijk 410 kcal verder ben. Blijf dus af van frisdranken, milkshakes en koffie met allerlei smaakjes.
    Drink water, thee, Crystal Clear, Spa met een smaakje, zwarte koffie of home made lemonade.
  2. Alle kleine beetjes helpen
    Het glas appelsap laten staan bijvoorbeeld. Geen toetje nemen. Het stuk taart op de verjaardag afwijzen of deze donderdag geen wijn bij het eten nemen. Als je zelf logisch nadenkt kom je ook tot de conclusie dat sommige dingen niet helpen bij het behalen van jouw doelen. Zodra je er al een paar schrapt komen er tal van overwinningen jouw kant op. Want je voelt je sterker en gedisciplineerd, je eet minder calorieën en je bent trots op jezelf. Deze drie overwinningen samen zorgen ervoor dat je de volgende keer weer nee zegt tegen gebak, koek of beschuit met muisjes. Jij bent in control, zonder aan een random dieet te beginnen. Waarmee ik direct bij het volgende, aansluitende, punt kom..

    97fc3407b00ee0cc70770be26bbf5314

  3. Gooi niet je leven compleet om voor die paar kilo’s
    Ik zie dit zo vaak! Mensen die zo graag willen afvallen dat ze hun hele eet- en leefpatroon omgooien. Ze gaan anders ontbijten, lunchen, snacken, dineren en bewegen. Respect als je het vol kan houden, echt waar. Maar het gros houdt het niet vol. Logisch, want je doet ineens alles anders en dat is helemaal niet leuk. Als je normaal niet beweegt en nu plotseling vijf keer per dag wilt sporten, bestaat er een grote kans dat je jezelf teleurstelt. Begin dus met twee keer in de week te sporten, dat is makkelijker vol te houden en je kan altijd meer gaan sporten. Van twee keer naar drie keer sporten gaan voelt als een overwinning. Van vijf naar drie keer sporten gaan voelt teleurstellend.
    Hetzelfde geldt voor jouw voedingspatroon. Verander eerst je lunch naar een frisse salade en verander na een paar weken pas het ontbijt. Dit is zo veel makkelijker vol te houden en zoals ik al zei, alle kleine beetjes helpen.
  4. Volg een eetpatroon dat je voor altijd vol kunt houden
    Voor degenen die wel hun hele dieet veranderen, volg een eetpatroon dat je nog jaren zou kunnen volhouden omdat je het zo fijn vindt. Sommige diets, zoals Atkins of Cambridge, zijn heel effectief als het om kilo’s verliezen gaat, maar het is vaak heel lastig om vol te houden. Wat er in resulteert dat na het dieet mensen vreetbuien krijgen en weer net zo hard aankomen. Er zijn een aantal eetpatronen die makkelijker vol te houden zijn, waarbij het niet erg is als je een keer een cheat meal hebt en waarbij het eetpatroon niet ver afwijkt van je ‘normale’ eetpatroon. Zoalskoolhydraatarm (50 gr koolhydraten per dag, bij minder ga je richting Atkins), Paleo of gewoon gezond. (De laatste is mijn favoriet, maardaarover zondag meer.)
    Als jij denkt tijdens het dieet: “wauw dit gaat zo goed en ik eet zo prettig en gevarieerd”, dan zit je goed, dan houd je het vol. Maar als je denkt: “okay dit kan ik wel vier weken volhouden en daarna doe ik weer normaal”, dan kan je het net zo goed niet doen, want je wordt waarschijnlijk alleen maar chagrijnig.

    Pad thai pat thai
    Phad Thai: Gewoon gezond, gewoon lekker
  5. Houd bij wat je eet in een dagboek of app
    Dit werkte voor mij heel goed. Ik hield voor een bepaalde periode, drie weken geloof ik, al mijn etenswaren bij in MyFitnessPal. Zo kreeg ik inzicht in wat ik op een dag at, hoeveel suikers in naar binnen kreeg, hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten ik nuttigde en natuurlijk hoe hoog of laag mijn calorie-inname was. Op deze manier realiseerde ik me dat sommige producten veel verzadigd vet bevatten, zoals rib-eye. Of heel veel suiker, zoals Chocomel. Ook leerde ik dat een boterham niet zo veel calorieën heeft, maar wel veel vezels en daarom goed is om te eten. Ik leerde dat een handje noten heel veel calorieën bevat en een schaaltje yoghurt met rood fruit bijna niets.
    Het mooie hiervan is dat je inzicht krijg in jouw voedingspatroon. Je leert dat je meer eiwitten moet eten, minder suiker of hoeveel calorieën je gemiddeld op een dag binnenkrijgt. Zodra je deze kennis hebt kun je in het vervolg betere keuzes maken. Je kan zoveel leren van jezelf!

 

Welke tip ga jij implementeren? Welke gebruikte je al? En ben je het er met een niet eens?

 

kerrie bloemkool
Kurkuma bloemkool – lekker! En zo gezond.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s