Waarom je geen discipline hebt

Herken jij jezelf hier ook in: Op zaterdag en zondag heb je iets te veel gesnoept, het was ook zo gezellig op die verjaardag dat je naast een stuk taart ook twee wijntjes hebt verorberd. Op zaterdagmiddag op de markt liep je langs de viskraam en die kibbeling rook zo lekker dat je het wel moest bestellen. En op zondagochtend had je zo een zin in pannenkoeken dat je zo gewoon moest maken! Met stroop. En poedersuiker. Met als resultaat dat je zondagavond en maandagochtend nogal baalt van jezelf. “Men ik heb echt geen ruggengraat!” en met deze gemene uitspraak tegen jezelf besluit je maandag écht te beginnen met gezonder eten.

Maar dan plotseling blijkt dat de vrouw van jouw collega is bevallen en er beschuit met muisjes in de kantine staan. Die gaan er wel in! Na het werk heb je met je vriendinnen afgesproken om samen te gaan eten, want jullie hebben elkaar al weken niet gesproken. Wat blijkt? Eén van de girls heeft een nieuwe baan en dat moet natuurlijk gevierd worden met een fles wijn voor de tafel. Dinsdag maar opnieuw beginnen met dat dieet..

IMG_1102
mijn Kryptonite.. 

Waarom werkt het nou niet? Waarom heb je geen discipline? Ik trap er ook veel te vaak in, gepaard met mijn liefde voor taartjes bakken en deze opeten, beschuldig ik mijzelf maar al te vaak van een afwezige ruggengraat.

Dit komt omdat ons onderbewustzijn (bijna) altijd wint.

Wat logisch is, want wetenschappelijk onderzoekt verklaart dat discipline voor 10% ons gedrag bepaalt en dat de andere 90% wordt geleidt door ons onderbewustzijn.

Onderbewustzijn is dus de baas. Maar het mooie van onderbewustzijn, is dat het ergens onder zit. Heel simpel gezegd is het in de toekomst prettig als je jouw bewustzijn de baas laat spelen over beslissingen die voeding en gezondheid gerelateerd zijn.

Wij maken vaak keuzes op basis van de korte termijn. Bijvoorbeeld: ik heb nu zin in cola, ik heb nu geen zin om te sporten, ik ruik nu de kibbeling en ik heb nu honger en het enige dat ik tegenkom is de Febo. Nu, nu, nu. Zelden denk ik: ik heb over drie dagen zin in pizza of ik heb volgende week geen zin om te sporten. Op de lange termijn kan je rationeler nadenken.

De kunst is, wat aardig wat oefening vergt, om je onderbewustzijn slimmer af te zijn. Als je van te voren, al is het maar voor een fractie van een seconde, realiseert dat die muffin die je wilt verorberen niets toevoegt aan jouw doelen, moet je hem niet opeten. Denk dus aan de lange termijn en niet aan de korte. Want hoe lekker die muffin de komende tien minuten ook is, volgende week ben je hem allang vergeten (tenzij die hémels is), maar heb je nog steeds die gezondheidsdoelen.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. En je zult vast nog heel vaak een keuze maken waar je een aantal uren of dagen later niet meer blij mee bent. Maar probeer bij elke keuze bewust te zijn van je langetermijndoelen. Laat je onderbewustzijn, die alleen maar wilt snoepen, niet de baas over jouw spelen. Geef hem een trap onder zijn reet en zet die kortetermijngevoelens even opzij. Ben je over een week nog steeds blij dat je dat stuk taart hebt gegeten? Ben je morgenochtend nog steeds tevreden over die drie glazen wijn? I don’t think so..

Discipline krijg je door kortetermijngevoelens opzij te zetten voor langetermijndoelen, met behulp van bewustzijn.

Ik heb in ieder geval iets om over na te denken. Jij ook?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s