De nieuwste en snelste manier van afvallen: IF

Het wordt steeds normaler en ik hoor het nu steeds vaker: afvallen aan de hand van Intermittent Fasting (IF). Kort gezegd is dit periodiek vasten, waarmee je in een snelle periode vet kan verliezen. Deze manier van eten bepaalt niet wát je eet, maar wanneer je eet. Deze manier van afvallen is relatief nieuw, daarom wil ik er in dit artikel dieper op in gaan. Wat is intermittend fasting? Hoe werkt het? En voor wie is het? Lees dit artikel en bepaal of dit ook iets voor jou is.

Wat is intermittend fasting?
IF is een eetpatroon waarbij je in vastgestelde perioden eet of vast. Deze perioden van vasten duren tussen de vier en acht uur. Vier uur eten betekent 20 uur vasten, bij een eetmoment van acht uur hoort 16 uur vasten. En alles daar tussenin natuurlijk. Je kiest dus een bepaald moment van de dag uit om calorieën te nuttigen, bijvoorbeeld van 12u tot 20u. Daarvoor en daarna mag je niets eten of drinken waar calorieën in zitten. Op deze manier nuttig je gemakkelijk minder calorieën, waardoor je dus afvalt. Stom gezegd sla je het ontbijt over en mag je na het dinner niets meer snacken. Als je een vastenperiode van 18, 19 of 20 uur hebt is dat natuurlijk moeilijker en sla je wel meer over dan alleen het ontbijt.

Naast de bovenbeschreven manier van vasten, zijn er tal van andere methoden. Bijvoorbeeld twee dagen per week vasten of enkele dagen maar 500 calorieën nuttigen. Of enkele dagen maar één maaltijd eten. Er zijn allerlei methoden, de ene rigoreuzer dan de ander. Naar mijn mening is dagelijks vasten voor 16 of 17 uur het makkelijkst vol te houden.

Hoe werkt intermittend fasting?
Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken kwam naar voren dat deze manier van vasten de insulinegevoeligheid vergroot. Dit is een positieve ontwikkeling omdat insuline verantwoordelijk is voor de opname van glycogeen, dat zijn koolhydraten die opgeslagen worden in de lever en in de spieren. Deze koolhydraten worden gemakkelijker weer opgenomen. Er is minder insuline nodig wat een positief effect heeft op vetopslag en vetverbranding, want grote hoeveelheden insuline remmen de vetverbranding.

Daarnaast went je lichaam na een tijd aan het nieuwe eetpatroon waardoor het hormoon ghreline beïnvloed wordt, ghreline reguleert hongergevoel. Uit onderzoek is ook gebleken dat vasten een positief effect heeft op schadelijke processen in het lichaam. Zo wordt de kans op oxidatie en stress in het lichaam verlaagd.

Voor wie is het?
Zoals ik hierboven al beschreef zijn er veel verschillende manier van intermittend fasting. Uit mijn beschrijving komt direct naar voren dat een eetmoment van acht uur de makkelijkste manier is, omdat je stom gezegd alleen het ontbijt overslaat. Als je aan IF wilt beginnen, raad ik je aan met deze variant te beginnen. Je moet natuurlijk eerst leren omgaan met het hongergevoel, wat elke dag een beetje minder gaat worden. Daarna kan je afbouwen naar zeven of zes uur.

Ik ben nu een week aan het intermittent fasten en doe dit in periodes van 16 uur. Ik eet mijn ontbijt om 11 of 12 uur en zorg dat mijn avondeten voor 19 of 20 uur in mijn buik zit. Daarna snoep/eet ik niets meer. Het gaat mij zoveel makkelijker af dan ik van te voren had verwacht. Ik zal binnenkort een persoonlijk verslag schrijven en mijn ervaringen met intermittend fasting delen.

Ben je nieuwsgierig geworden? Of schrik je af van de grote perioden niet eten? Deel het hieronder..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s