Zoete verleiding

Zoals de meeste van jullie wel gemerkt hebben deed ik vorige week een suikerdetox. Ik at een week lang geen (geraffineerde) suikers en nauwelijks koolhydraten. De week stond in het teken van verleidingen weerstaan en mij realiseren waar en wanneer mijn systeem naar suikers snakt. Ook al kreeg ik per dag zeker nog 10 tot 20 gram suikers binnen doordat ik blauwe bessen, aardbeien en vezelrijke crackers at, noemde ik het een suikerdetox. De nadruk lag niet zozeer van het detoxen van mijn lichaam, maar bij de detox die mijn hersenen nodig hadden. Tijdens deze helse week heb ik ontzettend veel geleerd. Lees je mee?

IMG_5721
nee nee
Allereerst kom je tot de realisatie waar allemaal suiker (glucose) inzit. Brood, crackers, rijst, aardappel, fruit, sauzen en dressings. Natuurlijk zijn suikers niet perse ongezond. Sterker nog, ons lichaam heeft suiker nodig. Om te bewegen, maar ook voor het functioneren van onze hersenen. Op het moment dat je suikers helemaal schrapt uit jouw dieet zul je dit vooral gaan merken wanneer je moet nadenken. Want dat gaat dat niet. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om toch enkele suikers te nuttigen op een dag. Ten eerste omdat ik weiger fruit uit mijn dieet te verwijderen en ten tweede omdat ik heel erg mijn hersenen nodig heb.

De tweede realisatie was hoeveel anderen suikers ook als probleem zien. Geraffineerde suikers om precies te zijn. Wij Westerlingen komen overal in contact met suikers en kunnen ons niet altijd of zelfs nooit beheersen. Suiker is lekker. Waarom is suiker lekker? Toen ik deze detox inluidde kreeg ik tal van berichten, van lezers, vrienden en bekenden. Best een groot deel van jullie realiseert zich ook dat we onze suikerinname moeten minderen, want zoveel suiker hebben we helemaal niet nodig.

Maar waarom willen we dan steeds suiker? Waarom worden we verleid door de geur van verse koekjes, een bushokje met een poster van een magnum en die taart die op feestjes wordt aangesneden. Ik denk nooit: ik zit vol, ik hoef niets zoets. Ik denk altijd: ik wil die koekjes en die taart. Althans, dat dacht ik altijd.

IMG_0538
geen onderschrift nodig. kijk nou!
De derde en meest belangrijke realisatie die ik afgelopen week ervoer was hoe ontzettend, belachelijk vaak ik aan suiker denk en naar suikers grijp. Om dit te verduidelijken heb ik een dagoverzicht gemaakt: (en dit is echt een normale dag!)

  • Goeiemorgen. Thee om mee wakker te worden. Is wel lekkerder met honing.
  • Ik heb zin in havermout. Maar dat is alleen lekker met een schepje basterdsuiker.
  • 11 uur. Tijd voor koffie. Mét een schepje suiker.
  • Wat zal ik eens lunchen? Doe maar snel een broodje. Mmm hagelslag. Of een tosti met brie en honing! Of allebei!
  • Kopje koffie drinken met een vriendinnetje. Ik eet dat stukje boterkoek naast mijn latte (met suiker) gelijk op.
  • Bij dat kopje koffie hoort ook een appeltaartje.
  • Boodschappen doen voor straks. Oeh Milka is in de bonus. Meenemen.
  • Zakje chips of chocolate chip koekjes bij de film?
  • Nog een kopje thee voor het slapen gaan. Het liefst met melk en suiker..

Op zo een dag krijg ik zomaar 120 gram suiker binnen. Dat zijn 480 calorieën. Als mijn lever en alvleesklier konden praten, zouden ze naar me schreeuwen: STOP! Dit kunnen wij niet aan!

Dat suiker mijn kryptonite is heb ik de afgelopen week sterk ervaren. Op een verjaardag, op die zonnige zondagmiddag, in de lunchroom en gewoon ’s ochtends in de keuken. Zoetigheid probeert mij elk uur van de dag te verleiden.

Ze mag niet meer winnen.

Ik laat haar niet meer winnen. 

Cheers, op 38 gr* suiker per dag! =D

Meer lezen? Help, ik ben suiker verslaafd en Hoe pak ik een suikerdetox aan?

IMG_0662
ontbijtje met 3 gr suiker
* De World Health Organization (WHO) zegt dat mensen minder dan 10% van de calorieën op een dag moeten halen uit vrije suikers. Dit zijn toegevoegde suikers en suikers die van nature aanwezig zijn in sappen, siropen, honing en vruchtenconcentraat. Bron: Voedingscentrum

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s