Opnieuw beginnen met hardlopen

Het afgelopen jaar was ik bijna zeven maanden op reis. Dit betekende dat ik bij thuiskomt weer helemaal opnieuw moest beginnen met hardlopen. Want ik voelde niet echt de druk om bij 35 graden door de belachelijk drukke straten van Saigon of Siem Reap te rennen. Op reis heb ik al mijn ‘fit-girl-verplichtingen’ losgelaten, met alle gevolgen van dien.. (5 kilo) Dus vlak voor thuiskomst sprak ik met mezelf af dat ik in Nederland weer fanatiek zou gaan rennen. Deels om die kilootjes kwijt te raken, maar vooral omdat ik mijn astma longen sterker wil maken.

Behalve reizen zullen er andere momenten zijn waarom ik of jij opnieuw zal beginnen met hardlopen. Enkele jaren geleden weigerde ik te rennen als het koud was, dus toen moest ik na een strenge winter bijna helemaal opnieuw beginnen. Misschien ben je wel een tijd ziek geweest, was je discipline tijdelijk ver te zoeken of ben je na een relatie-beeindiging even in een sportief dipje gekomen. Whatever the reason.. Zo begin je weer opnieuw met rennen:

IMG_5836Het mooie van het menselijk lichaam, in dit geval dan, is dat het jouw sportiefheid deels onthoudt. Dit houdt in dat je spieren niet zo moeilijk gaan doen als de allereerste keer dat je hardliep. Dit is deels te danken aan het feit dat je de techniek nog steeds beheerst. Zo kan je soepel beginnen zonder overal pijn te krijgen. Je benen werken gewoon mee.

Belangrijk is een strak schema dat je langzaam weer aan rennen laat wennen. Het is verstandig om rustig te beginnen, om blessures te voorkomen. Ik gebruik het beginners schema van RunInfo, waarbij ik drie keer per week ren (het schema vind je hier). Je bouwt hierbij langzaam op en na twee maanden ga je knallen. Als je vindt dat het te makkelijk voor je is, kan je altijd weken overslaan.

Ik vind rennen met een schema heel erg fijn, zo weet ik precies wat ik moet doen, ik overhaast niets en boek toch resultaat. De kunst is wel om je strak aan het schema te houden, wat soms heel lastig is. Daarnaast moet je ook bereid zijn om echt drie keer per week te gaan rennen, want als je meerdere keren maar één of twee keer rent, behaal je geen resultaat. Ik heb af en toe ook geen zin en moet mijzelf dan echt een trap onder me reet geven. Ik stel het dan uit tot het einde van de dag, terwijl ik weet dat ik na 8 uur ’s avonds echt niet meer de deur uit ga. Daarom dwing ik mezelf om voor 5 uur al te gaan. Denk aan je doel. Denk aan je doel.

Speciaal voor jullie heb ik een schema opgesteld om tien kilometer te kunnen rennen na 18 weken. Als je basisschema af hebt, of te gemakkelijk vindt, heb ik hier een schema dat de focus legt op snelheid en conditie. Het is de bedoeling dat je de intervalsessies steeds zo snel mogelijk rent, en zo je algehele snelheid op de lange afstanden kan verhogen.

Download het schema hier

Voor extra tips, lees dan het artikel Beginnen met harldopen

IMG_0522

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s