Hoofdpijn? Dit moet je niet eten

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn, sommigen elke dag, sommigen zelden. Dit kan gerelateerd zijn aan allerlei zaken, denk aan stress, hormoonschommelingen, slecht slapen en genotmiddelen. Maar naast deze oorzaken kan ook een eetpatroon effect hebben op hoofdpijn. Er zijn enkele producten die voor een trigger in de hersenen zorgen en zo hoofdpijn veroorzaken.

Hoofdpijn dat gerelateerd is aan stress of angst, is niet te verhelpen met eten. Stress en angst zijn redenen voor (vaak) meer dan alleen hoofdpijn. Hoe je stress werkt en wat je hier aan kan doen beschreef ik al in het artikel Het leed dat stress heet. Ook schreef ik een artikel over beter slapen: Ik wil beter slapen! Ik hoop dat je wat aan de tips in deze artikelen hebt en zo je hoofdpijn kan verminderen.

Maar ook met het niet eten van de onderstaande producten kun je hoofdpijn verhelpen.

Hormoonschommelingen kunnen, met name bij vrouwen, zorgen voor veel hoofdpijn en zelfs migraine. De daling van oestrogeen kan zo heftige hoofdpijnen te weeg brengen. Een gemiddelde huisarts zal medicijnen uitschrijven. Maar ook door het niet meer eten van de onderstaande producten kun je hoofdpijn minimaliseren.

Niet alle hoofdpijn is altijd te verklaren, niet waar? Als je stress hebt of als het weer die tijd in de maand is, weet je waar je hoofdpijn vandaan komt. Maar soms is er geen aanleiding. Soms doe je gewoon je ding op school of op werk en komt het ineens opzetten. Wanneer dit het geval is, kan jouw eetpatroon zomaar de reden zijn.

Dit moet je niet eten als je (regelmatig) onverklaarbare hoofdpijn hebt:

  • Chocolade
  • Eieren
  • Citrus vruchten
  • Granen
  • Noten
  • Vinagrette
  • Suikervervangers
  • Cafeïne
  • Olijfen
  • Alcohol
  • Volle melk
  • Creme fraiche
  • Oude kaas
  • Worst en ander gedroogd vlees
  • Bananen en pruimen
  • Avocado’s
  • Gedroogd fruit
  • Chili pepers
  • Bonen

Nou is het natuurlijk vrij onmogelijk om deze producten allemaal uit je dieet te scrappen. Maar je kan wel de producten testen. Houd een dagboek bij waar je noteert welke producten je eet en hoe heftig je hoofdpijn aanwezig is. Zo kan je tracken welke producten eventueel effect kunnen hebben op jouw hoofdpijn/migraine en deze in de toekomst minder eten. Ik hoop dat het in mijn geval niet chocolade of avocado is, want dan ga ik huilen..

De twee bovenstaande documenten gebruik ik om 1) mijn health te tracken, bijvoorbeeld hoofdpijn, maar ook huidirritaties, problemen met mijn buik/stoelgang etc. De tabel daar rechts is een schema voor een eetdagboek, zo kan je elke dag bijhouden wat je eet en op den duur kan je de twee schema’s naast elkaar leggen en hopelijk zo achterhalen op welk product jouw lichaam slecht reageert.

Downloads: health tracker en eetdagboek

Ik hoop dat ik je hiermee op weg heb geholpen en dat je op den duur weet waar je tot nu toe onverklaarbare hoofdpijn vandaan komt.

Succes!

Advertenties

2 gedachten over “Hoofdpijn? Dit moet je niet eten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s