Hoe pak ik een suiker detox aan?

Iedereen lijkt het er de laatste tijd over te hebben: suiker, suiker suiker. Suiker is slecht. Van suiker krijg je diabetes. Suiker is verslavend. Dus vandaar dat ik wilde beginnen met het afkicken van suiker. Gisteren deelde ik het al in een uitgebreid artikel: ik ga een rigoureuze suiker detox doen. Maar hoe? Dat ga ik je hier haarfijn uit leggen, zodat, als je wilt, je met mee kan doen. Dus hoe pak ik een suiker detox aan?

Als je wil weten waarom afkicken van suiker een goed idee is, lees dan Help, ik ben verslaafd aan suiker.

IMG_2003
geen koffie met suiker meer voor mij =(

De komende week ga ik vrijwel alle suikers uit mijn eetpatroon verwijderen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het overgrote deel aan dagelijkse koolhydraten zijn suikers. Denk aan brood, pasta, aardappelen en fruit. Deze producten ga ik dus ook allemaal niet eten. Ik wil mijn dagelijkse suikerinname naar beneden brengen met 35%. Hier even een rekensommetje:

De 40% van de dagelijkse voeding die uit koolhydraten komt, ga ik naar beneden brengen, naar 5%. Dit zijn voor mij (5% van 1800 kcal = 90 kcal; 4 kcal = 1 gr koolhydraat; 90/4 = 22,5 gram ) 22,5 gram koolhydraten per dag.

Dus: 5% van je dagelijkse calorie-inname / 4 = X aantal gram koolhydraten

Dat is heel weinig. Dat weet ik en ja, die overige 1710 kcal ga ik opvullen met eiwitten en vetten. En nee, geen patatje mayo.

Die overige koolhydraten die ik wel ga eten, ga ik vullen met vezels. Vezels zijn nodig voor een goede darmflora, zeker wanneer er sprake is van een heftige dieetwisseling. Meer over voedingsvezels vind je in dit artikel.

Het lichaam haalt zijn/haar energie uit koolhydraten, zodat we kunnen bewegen en warm blijven, maar ook zodat onze organen blijven werken en eten afgebroken wordt in de cellen. Met name de hersenen en de aanmaak van rode bloedcellen zijn afhankelijk van koolhydraten. Het langdurig weglaten van koolhydraten is daarom niet gewenst, zeker niet voor mensen met een gezond BMI, met andere woorden: mensen met een geringe vetopslag. Dit is de reden dat ik deze manier van eten in ieder geval maar zeven dagen wil doen.

De meeste mensen die dit dieet hanteren kampen met overgewicht. En om het even bot te zeggen, deze mensen hebben een hoop reserves aan vet. Deze reserves worden door het lichaam gebruikt als energie, als er geen andere energiebron via het maagdarmkanaal het lichaam inkomt. Kort gezegd: minder koolhydraten eten betekent dat het lichaam reservevetten gaat gebruiken als energie. Hierop zijn tal van diëten gebaseerd, want zo val je af. Als je niet zo veel reservevet hebt, gaat het lichaam de spieren afbreken om energie op te wekken. En dat is zeer ongewenst.

geitenkaas salade gegrilde courgette

Waarom zo rigoureus? Dit werkt het beste voor mij. Als jij dit te spannend vindt, raad ik je aan het rustig af te bouwen. Ik kan niet zo goed rustig af- of opbouwen, dan val ik binnen no time weer in het oude patroon. Vandaar deze keiharde aanpak. Op deze manier kan ik me aan de suiker detox vasthouden en kan ik heel stellig zeggen: nee, dat mag ik deze week niet.

Wat ga ik deze week allemaal wel eten:

  • Vlees
  • Vis
  • Groene groenten en sla
  • Champignons
  • Eieren
  • Sla
  • Noten
  • Rood fruit
  • Kaas
  • Plantaardige oliën
  • Soja yoghurt en melk
  • Lijnzaad

In de eerste fase van deze suikerdetox houd ik het bij deze producten. Als jij dit te gering vindt, kan je er voor kiezen om ook brood, volkoren-producten en fruit ernaast te eten. Deze detox gaat immers om het verwijderen van geraffineerde suikers uit het eetpatroon en niet om verhongeren/afvallen. (Wil je een meer persoonlijk advies? Laat dan een bericht hieronder achter met je e-mailadres en je twijfels, dan stuur ik je een mailtje.)

Wat vind je ervan? Spannend? Dom? Uitdagend? Dapper? Overdreven?

En.. Doe je mee?

basilicum guacamole met parmezaanse kaas pijnboompitten

 

Advertenties

2 gedachten over “Hoe pak ik een suiker detox aan?

  1. […] van juni geen (geraffineerde) suikers, omdat ik me bewust wilde worden van mijn suikerinname, (lees hier meer). Na deze tien dagen had ik het voornemen dat ik mijn suikers weer rustig op zou bouwen, in de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s