Het leed dat stress heet

We hebben er allemaal wel eens last van: stress. Omdat er een tentamen-week aan komt, omdat het financieel wat minder gaat, omdat er een familielid ernstig ziek is of omdat je een perfectionist bent. Tegenwoordig duikt stress steeds meer op, dat komt omdat wij steeds meer druk op onszelf leggen. We willen carrière maken, afgetraind zijn, vrijwilligerswerk doen en het liefst elke dag sociale contacten onderhouden. We krijgen allemaal om verschillende redenen stress, gaan er allemaal anders mee om en bijna niemand wordt er beter op.

Althans, er is een gezonde vorm van stress. Deze is tijdelijk en vindt plaats in korte stresssituaties, zoals het geven van een presentatie, het bijna krijgen van een ongeluk of vlak voor de uitslag van je eindexamens. Een rush aan adrenaline schiet dan door je lijf waardoor je paraat en alert bent. Je kan dan sneller handelen en bent meer gefocust. Zodra de situatie voorbij is, word je weer ontspannen en is de stress situatie voorbij.

Maar er zijn helaas ook situaties in het leven die voor langere perioden van stress zorgen. Zoals niet door één deur kunnen met je leidinggevende, een scriptie waar je maar geen voldoende voor krijgt, vastzitten in een slechte relatie of het verliezen van een baan waardoor je in de financiële problemen komt. Deze en andere redenen geven het lichaam heel veel adrenaline en ook het stofje cortisol. Hierdoor gaat je hartslag en je ademhaling voor een veel te lange tijd omhoog en worden je spieren langdurig aangespannen.

Deze lichamelijke gebeurtenissen kunnen voor een hele hoop klachten zorgen. Zo zorgen de aangespannen spieren voor nek-, rug- en hoofdpijn. Ook kan je last krijgen van darm- en maagklachten, problemen met slapen en rust nemen en zo kan je last krijgen van je immuunsysteem. Maar dat zijn niet de enige klachten, je kan van langdurige stress ook enorm bitchy worden, omdat je constant gefrustreerd bent. Daarnaast kan je last krijgen van concentratieproblemen en eetproblemen. Bijvoorbeeld in de vorm van overmatig drinken of juist te weinig eten. Stress is dus ontzettend slecht voor je lichaam en geest.

Als deze stress te lang aanhoudt en je lichamelijke en fysieke problemen krijgt, kan je een burnout krijgen. Na een burnout heb je het gevoel dat je niets meer kan en dat alles te veel is voor je. Tegenwoordig merk je dat steeds meer mensen last krijgen van een burnout, dit komt dus omdat zij te lang rondlopen met langdurige stress en hun lichaam raakt hierdoor compleet uitgeput.

Natuurlijk ontkom je niet aan stress, elke job, elke opleiding en elk gezin heeft af en toe te maken met stressvolle perioden. Maar elk puntje van stress kan je verdelen in twee categorieën.

  1. Zaken waar je niets aan kan veranderen. Bijvoorbeeld het weer op je vakantie, wie je nieuwe buurman gaat worden, de uitslag van een bloedtest en of je wel of niet door de numerieke loting heen komt.
  2. Zaken die je aan kan pakken. Zoals je gewicht, je conditie, de kwaliteit van je scriptie, die moeilijke toets die eraan gaat komen, de veiligheid van je auto en je maandelijkse inkomsten.

De eerste categorie moet je leren accepteren, hoe moeilijk dat ook lijkt. Maar met de tweede categorie kan je gelijk aan de slag. Los die problemen op! Ga naar de sportschool, leer keihard voor die toets, breng je auto naar de garage en ga hard op zoek naar een nieuwe baan. Je kan aan al deze problemen wat doen, soms op de korte termijn, soms op de lange, maar ze kunnen hoe dan ook worden opgelost.

Zodra je de problemen gaat aanpakken, zal je merken dat de stress steeds meer wegzakt, je lichamelijke kwaaltjes minder worden en je weer vrolijk uit bed zult stappen. Dus, aanpakken die handel!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s