Gezond op reis.. Kan dat?

Schermafbeelding 2016-05-13 om 10.44.00
Mi Goreng met ei en pinda’s

Zoals je in mijn vorige artikel kan lezen was ik van oktober tot en met april met mijn vriend op wereldreis. Van Azië, naar Oceania naar de Verenigde Staten en via IJsland weer terug naar huis. Ruim zes maanden genieten van zon, zee, strand, natuur en ETEN! Oh wat heb ik veel gegeten, allerlei verschillende dingen en allerlei verschillende gradaties van gezond. Benieuwd hoe me dat af ging? En benieuwd naar ‘alles’ dat mijn buikje inging? Elke week vertel ik over een deel van de reis en hoe gezond eten en bewegen ons daar afging. Beginnend bij het begin:

BALI

Een waar gezondheidswalhalla, dat is inmiddels wel aardig bekend en niets is minder waar. Overal kan je jonge kokosnoten halen, verse smoothies laten maken en vegetarisch en veganistisch eten. Op straat staan barbecues waar je verse maïs kunt bestellen en op het strand staat om de 30 meter een kraampje dat Gado Gado verkoopt.

DCIM100GOPROGOPR0148.
Noedelsoep met verse groenten en een drumstick

Iedereen die wel eens Indo food heeft gegeten kan dit beamen: het is HEERLIJK! Je kan mij midden in de nacht wakker maken voor Rendang, Mi Goreng of Soto Ayam. (Nu ik dit schrijf denk ik: deze recepten ga ik onder de knie krijgen en met jullie delen!) Het mooie van deze gerechten is dat je zo in Warungs kan eten. Dit zijn kleine cafetaria’s gerund door een familie. Het eten is vaak koud en staat de hele middag op eters te wachten – iets waar Rob de Geus een hartaanval van zou krijgen – maar het blijft ontzettend lekker. En het mooiste: voor €1,50 eet jij je buikje vol met Rendang, kip in kokosmelk, gevulde eieren en witte rijst.

Of authentiek Indonesisch eten gezond is, valt over te twisten. In principe worden er hele pure producten gebruikt. Bij elk gerecht krijg je verse groenten of wat sla. Maar in de Indonesische keuken worden naast verse kruiden, knoflook, sjalot en gember ook veel zout en/of suiker aan gerechten toegevoegd. Ik vind het wel gezond (genoeg) omdat de verdeling van vlees, koolhydraten en groenten prima is. Daarnaast weet ik dat de gemiddelde Aziaat geen eten, en met name sauzen, uit potje eet. Puur dus. En puur is goed!

Schermafbeelding 2016-05-13 om 10.45.22
Rijst en gele curry in Uluwatu

De foto hierboven laat wel zien dat er geen groenten in mijn gerecht zit, hooguit wat ui in de curry. Het was wel mega mega pittig, wat goed is voor je spijsvertering en metabolisme. Oh en oeps, je betrapt me met een flesje cola. Normaal drink ik nooit cola, maar in hele warme landen heb ik het altijd ‘nodig’. Ik weet niet zo goed of dat tussen mijn oren zit, of dat mijn lichaam echt behoefte heeft aan suikers in de hitte.

Schermafbeelding 2016-05-13 om 10.45.58
Fanta Red

Over suiker gesproken, ik dronk bijna elke dag Fanta Red, of wel Fanta Stroberri (dat is strawberry, don’t ask my why). Dat was zo zo zo ontzettend zoet. Maar, wel heel lekker. Naast de rode fanta en cola kregen we op meerdere manieren veel suiker binnen via dranken. In Azie wordt suikerwater aan smoothies toegevoegd, om het nog zoeter (en dus lekkerder) te maken. Dit verwacht je niet echt wanneer je een pure smoothie bestelt. Super zonde, want het fruit daar is al heerlijk zoet van zichzelf. Dus als je op Bali bent: vraag om een smoothie zonder suiker.

Hier nog een suikerbom, wel zelf bewust besteld: Red Velvet ijs met cream cheese frosting met een gebrande suikerlaag bovenop. Ik heb nog pijn aan mijn kiezen =D

Schermafbeelding 2016-05-13 om 10.41.57
Red Velvet & Cream Cheese Frosting Creme Brulee

En dan nu: bewegen. Op Bali kan je op meerdere manieren in beweging blijven. Zo kan je bijvoorbeeld fietsen huren. En fietsen door de bergen is een flinke workout, dat kan ik je wel vertellen! Voor vijf euro hadden we twee fietsjes voor de hele dag. Hele kleine mini fietsen, dat dan wel, maar fietsen gingen we! Zo fietsten wij tien kilometer omhoog om de prachtige rijstvelden van Tengalalang te zien. Zeker het pittige ritje waard!

DCIM100GOPROGOPR0281.
Fietsend naar boven richting de rijstvelden

Naast het fietsen, hebben we ook veel gesnorkeld en dan zwem je gerust een paar kilometer (over de hele dag) op zoek naar schildpadden en mooie vissen. Maar de absolute favoriet die weken was surfen! Ik schreef hier vorige week al een stukje over. Klik hier om dat te lezen.

Schermafbeelding 2016-05-13 om 10.42.39
Surfen op Seminyak Beach

Kortom: op Bali kan je hartstikke gezond doen, heerlijk puur eten en veel bewegen. Als je langer op één plek blijft kun je je ook makkelijk aanmelden bij een sportschool. Daarnaast waren er veel plekken waar je yoga en boksen kan leren.

Volgende week ga ik meer vertellen over Laos, Cambodja en Vietnam. Want ook al is dat ook Azië, ze eten daar allemaal weer heel anders!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s