Metabolisme? Wat is dat?

Gewoon een fancy woord voor stofwisseling. Nee, daar is niet alles mee gezegd. Metabolisme is best ingewikkeld en soms ook een beetje vaag. Want waarom valt de een sneller af dan de ander? En hoezo heb je per dag 2000 calorieën nodig?

Metabolisme is een lastig woord voor stofwisseling. Deze stofwisseling vindt plaats in ons lichaam en houdt zich bezig met de opbouw en afbraak van energie. Het opbouwen gaat in de vorm van weefsel, botten en spieren. Bepaalde voedingsstoffen helpen ons lichaam met de opbouw van deze energie.

Het lichaam breekt energie af tijdens het verteren van voedingsstoffen, het warm houden van ons lichaam, het herstellen van wondjes, de bloedcirculatie en de groei van onze nagels en haren. Met andere woorden: het lichaam verbruikt calorieën om het lichaam zelf in stand te houden. Voor iemand die niet zo veel beweegt is dit wel meer dan 80% van de calorie inname, dat is zomaar 1800 calorieën. Veel he?

De andere 15-20% wordt gebruikt voor beweging, zoals lopen, rennen voor de bus, stofzuigen, traplopen, boodschappen doen en de onkruid wieden. Wanneer je ernaast ook nog eens sport wordt het percentage verhoogt naar 25%. Hieruit kan je concluderen dat sporten minder effect heeft op je stofwisseling dan voeding. Het is niet voor niets dat healthfreaks roepen dat een gezond leven bestaat uit 75% goede voeding en maar 25% sporten.

Iedereens metabolisme is anders, want bij ieder mens heeft deze stofwisseling een ander tempo. Dit verklaart waarom sommige mensen kunnen eten wat ze willen en andere mensen eeuwig aan de lijn zijn. Hoe sneller jouw metabolisme, hoe sneller je calorieën verbrandt en hoe sneller je afvalt. In principe heb je hier niet echt invloed op, maar er zijn wel maniertjes om jouw metabolisme te versnellen. Bijvoorbeeld spieren kweken en voeding eten die het metabolisme versnelt.

Eén kilo spier heeft per dan 90 calorieën nodig. Dus hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën het lichaam uit zichzelf al verbrand. Dit is een van de redenen waarom krachttraining steeds populairder wordt. Maar let op: een vrouw kan gemiddeld maar 2 tot 4 ons spier per maand aanmaken. Dat is minder dan 100 gram per week. Bij mannen is dit ruim twee keer zoveel.

Voeding dat je kan eten/drinken:

amandelen-metabolisme

  • Amandelen, de vetverbranding krijgt bij het eten van amandelen een extra kick
  • Groene thee, de antioxidanten geven het metabolisme een boost
  • Yoghurt, het lichaam heeft veel energie (calorieën) nodig om yoghurt te verwerken
  • Grapefruit, zorgt voor minder insuline en insuline zorgt voor vetopslag
  • Chili, pittig eten verbrandt calorieën lang nadat je het op hebt
  • Kaneel, zorgt voor een gezond en snel metabolisme
  • Kalkoen, de beste manier om je spieren te voeden en spieren betekenen energieverbranding
  • Broccoli, zit een stofje in, chlorofyl, dat voor een versnelling van de stofwisseling zorgt
  • Granny Smith appels, verzadigend en zorgt voor vetverbranding
  • Bonen, net als bij yoghurt heeft het lichaam veel energie nodig bonen te verwerken en verbrandt zo meer calorieën.

Dus wil jij jouw metabolisme een kick geven? Eet dan bovenstaande producten en begin aan krachttraining.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s