Wat zijn suikers precies?

Suiker, iedereen weet dat het slecht voor je is, want je wordt er dik van. Maar wat veel mensen niet weten is dat suiker verslavend is, kanker verwekkend en het ouderdomsproces versneld. Ons lichaam, de hersenen vooral, reageren op suiker hetzelfde als dat ze op cocaïne reageren. Wait. What? Ja echt, Neurologisch onderzoek heeft bewezen dat het deeltje van onze hersenen dat oplicht als we cocaïne gebruiken, ook oplicht van suikers. Shocking of niet? Daarom ga ik hier uitleggen wat suikers zijn.

Er zijn verschillende soorten suikers, er is glucose, fructose en sucrose. De eerst genoemde is een bouwstof die wij nodig hebben. Glucose wordt snel in het bloed opgenomen en zorgt voor energie. Fructose is een zoetstof dat vooral in fruit te vinden is, het is veel zoeter dan glucose, maar het bevat ook veel meer calorieën. Wanneer moleculen fructose en glucose zich met elkaar binden ontstaat er sucrose, ook wel tafelsuiker genoemd. Wanneer deze moleculen zich aan elkaar binden of wanneer glucosemoleculen samengebonden worden ontstaat er zetmeel (zetmeel = suiker). Dit stofje wordt niet in ons bloed opgenomen, sterker nog onze darmen hebben er moeite mee. Wanneer je dit eet heb je proteïnen nodig, deze zijn wel in staat om de zetmeel in stukjes te hakken, zodat ons lichaam het op kan nemen. Enkelvoudige glucose moleculen zijn dus snelle suikers en meervoudige zijn langzame suikers.

Omdat suiker verslavend is, stoppen die slimme fabrikanten hun producten er vol mee stoppen. Suikers zitten namelijk in een hoop producten waarvan je het niet zou verwachten, zoals:

  • Pindakaas
  • Amandelmelk
  • Cacao nibs
  • Kruidenpasta
  • Pasta saus
  • Groenteburgers
  • Brood
  • Rijst

En nog véééél meer. Daarom een suiker detox doen een goed idee. Naast het feit dat suiker een verslavende werking heeft en je hiervan wilt afkicken, is een suikerdetox ook een goede manier om je te realiseren waar allemaal suiker in zit. Het kost je dus wel wat extra tijd in de supermarkt, maar geloof me: dat zal het zeker waard zijn. Doordat je geen suikers eet zal je je fitter en energieker voelen dan ooit te voren. Proberen waard toch?

Hoelang moet je ‘afkicken’? Het kost ongeveer een week om af te kicken, zeker de eerste drie dagen zal je lichaam steeds vragen om suiker. Wanneer je dit kan weerstaan gaat de tijd erna beter. Na een week zul je geen cravings meer hebben en na een dag of tien heb je er geen behoefte meer aan. Je kan de detox ook veel langer doen, dat is alleen maar goed! Maar tien dagen zijn genoeg om de behoefte naar suiker sterk te verminderen of zelfs weg te nemen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om na die tien dagen een grote reep chocolade na binnen te werken om het te vieren. Dit werkt averechts, de dag daarna zal je lichaam weer vragen om een suikers en ben je weer terug bij af.

Eet dus vooral groenten, fruit, vlees en noten. Check voor de rest goed de verpakkingen van andere voedingsmiddelen die je koopt. Je zult je verbazen over de hoeveelheid suiker die overal in zit. Hier een lijstje met suikers die jij misschien niet als suikers zou herkennen:

  • glucosesiroop
  • cassonade
  • dextrose
  • HFGC (corn sirup)
  • aspartaam
  • maltitol
  • rijstsiroop
  • sucranaat
  • cyclamaten
  • tarwesiroop

De lijst is nog veel langer. Zie je wat een stinkers die fabrikanten zijn. Het is dus goed om je bewust te zijn van wat suikers met je doen en waar dit allemaal in zit. Probeer er in de toekomst op te letten wanneer je bijvoorbeeld boodschappen doet of een pot pasta uit de kast haalt. Bewustzijn is namelijk stap één naar een goede gezondheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s