Ook een ochtendmens worden?

Het leven, maar met name de ochtend, van een morning person is beter. Zo zijn ochtendmensen minder moe, minder gefrustreerd, hebben zij minder angsten en minder last van depressies. Daarnaast zijn deze mensen over het algemeen meer tevreden en hebben zo minder behoefte aan alcohol, drugs of sigaretten.

Dat ochtendmensen zich mentaal beter voelen is niet het enige pluspunt. Weet je wat je allemaal kunt doen als je de wekker een uur eerder zet? Je hebt tijd om te sporten, om goed te ontbijten, om rustig een bakje koffie of thee te drinken, te mediteren en je kan in dit uur je doelen voor de dag opstellen en de jouw moeilijkste taken als eerste fris aanpakken.

Nou. Moet ik nog meer vertellen? Het is duidelijk: een ochtendmens zijn loont. Maar hoe pak je dit precies aan?

De acht tips om ook een morning person te worden:

  1. Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Dit spreekt voor zich toch? Met vijf uurtjes slaap kom je jouw bed niet uit om 7 uur. Maar wel als die avond al om half 11 in bed ligt. Acht uur slaap en een hele lange ochtend om van te genieten.
  2. Doe je telefoon een half uur voordat je wilt slapen uit. Zo kan je al helemaal in de slaap-vibe komen en word je niet afgeleid door social media. Ik raad je ook aan de tv niet meer aan te doen.
  3. Eet de avond van te voren niet te veel en niet te zwaar. Wil je om 11 uur slapen? Dan raad ik je aan na 9 uur niets meer te eten. Zo kan je rustiger in bed stappen.
  4. Leg je kleding klaar voor de volgende dag, maak het eten klaar voor je ontbijt en lunch en pak de rest van je tas alvast in. Zo hoef je ’s ochtends niet na te denken en niet te stressen.
  5. Zet een wekker en snooze niet. Snoozen is uit den boze, omdat je dan weer kort in slaap valt en alleen maar rotter wakker wordt. Zet de wekker uit en stap uit bed. Fris en fruitig.
  6. Blijf van de alcohol en cafeïne af na het avondeten. Dit belemmert je slaap.
  7. Neem de tijd om wakker te worden, bijvoorbeeld met een kopje thee of een heerlijke douche. Dit is een goed moment om aan mindfulness of meditatie te doen.
  8. Blijf het eerste uur van je telefoon af. Dit leidt ontzettend af van je dagelijkse taken. En urgente mails of berichten kunnen direct voor stress zorgen. Wacht dus ook even met social media en whatsapp. Dit is jouw uurtje.

Wil jij ook een ochtendmens worden? Hoe gaat dat je af? Heb je wat aan deze tips? Hieronder kan je delen hoe jij jouw ochtend aanpakt. Alle goede tips zijn welkom!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s