Vetten: vermijden of omarmen?

Goede vetten en slechte vetten. De een vermijd het als de pest, de ander vreet zich er vol mee. Verzadigde, enkelvoudig en meervoudige verzadigd verzuren. Van vet eten word je vet. Of niet? Hoe zit dat nou precies met vetten? Als je hier meer over wilt leren, lees dan vooral verder..

Vetten zijn onder andere onder te verdelen in enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren, verzadigde vetzuren, en transvetzuren.

  • Enkelvoudig onverzadigde verzuren hebben een enkele binding, deze zijn goed voor ons lichaam. Het verlaagt het slecht cholesterol en is het juist goed voor hart en vaten. Echter, omdat het lichaam deze zelf kan aanmaken, zijn ze niet essentieel. Het zit bijvoorbeeld in olijfolie, pindakaas, noten en avocado.
  • Meervoudig onverzadigde vetten hebben dubbele bidingen en hebben hierdoor een stevige samenhang. Het is zeer belangrijk voor ons lichaam en wij moeten dit zelf aanvullen door middel van goede voeding. Deze vetten zitten in spinazie, linzen, noten, eieren, plantaardige oliën en allerlei vis.
  • Enkelvoudige vetzuren hebben een enkele binding en een zeer stabiele chemische structuur. Dit zorgt ervoor dat het lichaam ze moeilijk kan verwerken en zorgt voor een slecht cholesterol en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft het lichaam deze vetten ook niet nodig. Het zit voornamelijk te vinden in dierlijke vetten, palm- en kokosolie. Er wordt aangeraden niet meer dan 10% van de dagelijkse energietoevoer uit deze vetten te laten bestaan, dit is dus niet meer dan 24 gram.
  • Transvetzuren komen vanuit chemisch geharde vetten en zijn zeer slecht voor het cholesterol. Het zit voornamelijk in producten die volledig in de fabriek gefabriceerd worden, zoals koekjes, chips, bladerdeeg, vette broodjes van de bakker, ontbijtgranen, patat en gedroogde soepen. De dagelijkse toevoer van dit vet moet onder de 5 gram per dag blijven.

Er bestaan dus slecht en goede vetten. Waarom zijn deze vetten dan goed of slecht voor ons lichaam?

Goede vetten zijn zeer van belang voor ons lichaam, zo geeft het ons sneller een verzadigd gevoel, is het een leverancier van energie, het zorgt voor de oplosbaarheid van vitamines en beschermt ons lichaam van binnen en van buiten. Zo worden onze organen door vetten beschermd, maar ook ons vet laagje aan de buitenkant beschermd ons bijvoorbeeld tegen de kou. Goed cholesterol is van belang voor de opbouw van cellen, hormonen en vitamine D.

Wanneer je te weinig goede vetten binnen krijgt, kunnen de volgende symptomen zich voordoen: droge huid, haaruitval, tekort aan bloedplaatjes, problemen met de lever en groeiproblemen.

Ons lichaam spaart vet op voor de komst van slechtere tijden, zoals een strenge winter of hongersnood. Maar tegenwoordig is er in Westerse landen geen sprake van hongersnood of zo iets dergelijks. Terwijl we wel veel meer vetten tot ons nemen dan duizenden jaren geleden. Al dit vet wordt opgeslagen, maar niet verbruikt. Hierdoor krijgen er zoveel mensen overgewicht, hoge bloeddruk, arteriosclerose of een hartinfarct.

Per dag moet een normaal mens 0,7 tot 0,9 gr vet per kilo lichaamsgewicht per dag tot zich nemen. Dit betekent dat wanneer je 60 kilo bent, iets minder dan 50 gram vet per dag nodig hebt. Dit zijn ruim 450 calorieën aan vetten (1 gr vet = 9 kcal). Uiteraard verschilt dit per levensstijl.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en zodoende bewuster gaat eten. Goede kennis over voeding is essentieel voor een gezonde levensstijl. In de komende blogposts, ga ik eiwitten en koolhydraten behandelen. Maar: eerst even inlezen 😉

Fijne dag en geniet van het leven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s