Blogpost: inhouden tijdens feestjes en verjaardagen?

Ik ga niet tegen je liegen: ik knijp ‘em wel een beetje voor feestdagen. Ik ben zo bang dat ik in een week drie kilo aankom en weer opnieuw kan beginnen. Zeker nu het zo ontzettend goed gaat.. Ik durf te wedden dat ik niet de enige ben die zich een beetje druk maakt om al het lekkers dat de komende weken langs onze ogen komt. Familie etentjes, kerstviering met vriendinnen, de geur van oliebollen op het stadhuisplein en bij de pont, chocoladeletters overal en straks komen de kerstkransjes volop in de supermarkt te liggen. Allemaal te lekker om van af te blijven.. of niet?

kerstkransjes

Moet ik mij inhouden tijdens de feestdagen? Zo ja, hoe?

Kerst en oud&nieuw zijn feestdagen die je met jouw dierbaren viert, vaak onder het genot van een heleboel lekker eten, lekkernijen en drank. Samen eten, daar draait het toch vooral om? Ik vind van wel, daarom ga ik niet ‘dwarsliggen’ bij etentjes waar ik ben uitgenodigd. Niemand zit te wachten op een zeikerd die kieskeurig is over het voorgeschotelde eten. Wees dus vooral niet ondankbaar en vervelend tegenover jouw gastheer of vrouw, die hebben immers hun best gedaan om een mooie maaltijd samen te stellen.

Toch zijn de feestdagen geen excuus om helemaal los te gaan, dat is zonde van je harde werken. Probeer het dus met mate te doen, neem één kerstkransje in plaats van vijf, hetzelfde geldt voor glazen (of flessen) wijn en champagne, doe iets minder saus op het vlees en eet alleen oliebollen op oudjaarsdag en niet daarvoor. Om het wat makkelijker te maken voor je heb ik hier een rijtje tips:

  • Waarschijnlijk vier je 2 a 3 keer Kerst, kies een viering uit en drink alleen op die dag wijn.
  • Snoep niet voor het eten, maar na het eten. Zo neem je waarschijnlijk veel minder omdat je al aardig vol zit.
  • Eet geen oliebollen op 28, 29 en 30 december, maar alleen op de 31ste, vanaf 21.00u ofzo.
  • Ga rennen op kerstochtend, zo heb je een ‘buffertje’ om die avond lekker veel te eten.
  • Of ga de sportschool in op oudjaarsdag, zo heb je energie tot midden in de nacht en kan jouw lichaam die extra oliebol wel hebben.
  • Neem geen cheatmeal of cheatday tot 24ste, zo kan je jouw cheatmeals inplannen tijdens Eerste en Tweede Kerstdag,
  • Zorg dat je moet werken na de Kerst of op nieuwjaarsdag, dan blijf je wat makkelijker van de drank af.
  • Spreek met jezelf een maximaal aantal koekjes en snoepjes af, bijvoorbeeld 5. Ga hier dan ook niet overheen!
  • Neem hooguit drie glazen wijn of champagne op oudjaarsdag, zodat je fit wakker wordt en gelijk kan gaan rennen. Een mooiere manier om het nieuwe jaar te beginnen is er niet, of wel?

Dit zijn een hoop regeltjes, die het hopelijk wat makkelijker maken tijdens de Kerst en met Oud en Nieuw. Toch vind ik dat je ook moet genieten van de feestdagen en van het samenzijn met familie en vrienden, maar het dus niet té moeilijk voor jezelf. Het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik ben benieuwd hoe jullie de feestdagen ervaren, let me know =)

Liefs,

Dieneke

Advertenties

Een gedachte over “Blogpost: inhouden tijdens feestjes en verjaardagen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s