Beginnen met hardlopen

Wil je graag beginnen met sporten en denk je aan hardlopen? Of probeer je regelmatig naar buiten te gaan om te rennen, maar weer je niet zo goed hoe je moet beginnen? Of heb je gewoon een duwtje in de rug nodig? Wat je redenen ook zijn, het is goed om te willen beginnen. En omdat het in het begin een beetje lastig is, heb ik hier een stappenplan voor je.

hardlopen stappenplan

Vijf stappen om te beginnen met hardlopen

  1. Koop goede schoenen. Schoenen ondersteunen je enkels, knieën en heupen, hardlopers hebben wel eens last van blessures en met goede schoenen is dit grotendeels te voorkomen. Het verstandigst is om naar een hardloopwinkel te gaan waar een specialist de goede schoenen voor jou kan aanmeten.
  2. Houd je aan een schema. Natuurlijk kan je zomaar beginnen en gewoon kijken hoe ver je komt. Toch raad ik je aan om een schema te volgen, zeker als je nog nooit gerend hebt. Ik heb hieronder een schema geplaatst om je de eerste maand door te helpen.
  3. Zoek een hardloopmaatje. Met zijn tweeën is het niet alleen gezelliger, maar je hebt zo een stok achter de deur. Je maatje laat je natuurlijk niet zo snel zitten, dus als je zelf eigenlijk geen zin hebt, ga je sneller de deur uit omdat je loyaal moet zijn.
  4. Plan alles in je agenda. Plan van te voren wanneer we wilt gaan, zeker wanneer je met z’n tweeën rent. Daarnaast is het ook handig om je maaltijden erom heen te plannen. Desalniettemin: als het zonnetje in eens doorkomt, zou ik meteen naar buiten gaan. Heerlijk!
  5. Houd vol! De eerste 10 keer is het afzien, omdat je conditie nog niet zo goed is. Ook hebben beginnende hardlopers vaak pijntjes, in hun knieën, schenen, enkels en kuiten. Je lichaam is deze belasting niet gewend en gaat protesteren. Dit is normaal, hier moet je zelfs door heen. Dus houd vooral vol!

Ik hoop dat je met deze stappen en tips verder komt en van je bank af kunt komen. Probeer het gewoon en houd vol! Het is het uiteindelijk allemaal waard. Na een verloop van tijd word je steeds beter en houd je het beter vol. Dan komt die kick: kijk eens wat ik kan! Ik kan gewoon kilometers achter elkaar rennen. Geloof mij: volhouden! Discipline loont in dit geval. (Altijd eigenlijk)

Hardloop schema voor beginners:

Week 1:

1: 4 x (twee minuten rennen – één minuut lopen)

2: 3 x (drie minuten rennen – één minuut lopen)

3: 4 x (twee minuten rennen – één minuut lopen)

Week 2:

1: 3 x (vier minuten rennen – twee minuten lopen)

2: 3 x (vijf minuten rennen – twee minuten lopen)

3: 3 x (vier minuten rennen – twee minuten lopen)

Week 3:

1: 4 x (vijf minuten rennen – twee minuten lopen)

2: 4 x (zes minuten rennen – twee minuten lopen)

3: 4 x (vijf minuten rennen – één minuut lopen)

Week 4:

1: 4 x (zes minuten rennen – twee minuten lopen)

2: 4 x (vijf minuten rennen – één minuut lopen)

3: 4 x (zes minuten rennen – twee minuten lopen)

Week 5:

1: 4 x (zeven minuten rennen – één minuut lopen)

2: 4 x (zes minuten rennen – één minuten lopen)

3: 3 x (acht minuten rennen – twee minuten lopen)

Als je behoefte hebt aan een langer en uitgebreider schema hoor ik het graag, dan kan je gewoon een berichtje achter laten. There’s a lot more where this is coming from 😉

Succes en zet em op!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s