Chiazaden

Tegenwoordig zie je overal chiazaad, alle ‘healthfreaks’ doen chiazaden in hun smoothies, havermout, salades, etc. Er wordt overal geclaimd dat het super gezond is en dat er veel voordelen aan zitten. Maar waarom eigenlijk? Waarom zou je chiazaden moeten eten?

Officieel heeft nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek bevestigd dat chiazaad helpt bij het afvallen. Desalniettemin zijn er wel veel andere voordelen aan verbonden. Zo zit chiazaad boordevol vezels, eiwitten, antioxidanten, calcium, kalium, ijzer, foliumzuur, omega-3-vetzuren en borium. Er zitten ook enkele gezondheidsvoordelen aan: het verlaagt de kans op bot-ontkalking, het is goed voor de stoelgang, hart- en bloedvaten en vertraagt het verouderingsproces. Maar let op: mensen met een lage bloeddruk kunnen het beter niet nemen, ook is het geen goed idee om de zaadjes te nemen als je zwanger bent.

Als je chiazaden in jouw voeding gebruikt, voel je je sneller vol. Dit komt omdat de zaden water opnemen en veel vezels bevatten. Ook nemen ze slechte stoffen in je darmen mee naar buiten, maar de vezels zorgen ook voor een betere stoelgang. Verder zorgen de proteïne en calcium voor versterking van de botten en spieren, zeker als je veel sport. En tenslotte zijn de zaadjes goed voor het immuunsysteem. Reden genoeg om ze af en toe te nemen, of niet?

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s